Kuvasarjalistaan

Parikkalan Kokoomus ry:n 90-v juhla 6.6.2009 Helenansaaressa

Juhlapäivä alkoi seppeleenlaskulla uudella hautausmaalla. Kukkalaite laskettiin kaikkien edesmenneiden kokoomusvaikuttajien muistolle.

Juhlat pidettiin Helenansaaren päärakennuksessa. Vaikka alkukesän sää oli kylmä ja tihkusateinen, oli tunnelma sisällä lämminhenkinen.

Puheenjohtaja Vuokko Ahoranta ja hallituksen jäsen Harri Rissanen ottivat vastaan vieraat onnitteluineen.

Ohjelman aloitti nuoren pianistin Elsa Kärpäsen taidokas soitto.
Tervehdyssanat lausui puheenjohtaja Vuokko Ahoranta. Hän kertoi paikallisyhdistyksemme olevan lähes saman ikäinen puolueen kanssa. Hän luki pienen otteen ensimmäisen vuoden vuosikertomuksesta, jossa kerrottiin, että seuraan liittyi perustamistilaisuudessa kymmenkunta henkilöä. Toivoa jäsenluvun lisääntymisestä kuitenkin oli, vaikka aluksi vähälukuisuuden takia olikin pitänyt melkein kuin kyköttää hiljaa ja vaan katsella muiden meininkejä toistaiseksi.

Mieskuorolaulua suoraan sydämestä esitti Parikkala-kvartetti.
Historiikin piti Erkki Hirvonen, pitkäaikainen ja aktiivinen kokoomuksen jäsen. Hänellä on useampikin puheenjohtajuuskausi takanaan.

Juhlapuheen pitäjä opetusministeri Henna Virkkunen painotti puheessaan laadukkaaseen koulutukseen panostamista. Kaikille kuuluva peruskoulutus on ollut yksi Suomen menestystekijöistä, ja opiskelumahdollisuuksien monipuolisesta tarjonnasta kannattaa yhä pitää huolta. Lähivuosina työttömyys tulee kääntymään työvoimapulaksi. Ministerin seurueeseen kuuluivat kansanedustaja Reijo Paajanen sekä Kymen piirin toiminnanjohtaja Seppo Rintamo.

Inkeri Ahoranta kutsuttiin kunniajäseneksi. Hän on monitaitoisesti, ahkerasti ja luotettavasti toiminut yhdistyksessä jo vuodesta 1956 asti.

Kokoomuksen piirihallituksen myöntämän Vihreä leijona -merkin saivat Sanna Lötjönen, Eija Sutinen ja Leena Kosonen.

Juhla päättyi perinteikkääseen tapaan Karjalaisten lauluun.

Kuvasarjalistaan